18 november 2010

Äppelchutney

Medan jag väntar på bättre tider (att få tillbaka en fungerande kamera) passar jag på att matblogga.

Den här äppelchutneyn har jag gjort i flera omgångar under hösten. Den är god till stek, gryta och underbar till ost. Ädelost och äppelchutney är min favorit.

500 gram syrliga äpplen, 2 schalottenlökar, 3 vitlöksklyftor, 1 bit ingefära, 2 röda chilis, 2,5 dl vatten, 0,5 dl vitvinsvinäger, 1,5 dl socker, salt.

Finhacka löken, vitlöken, ingefäran och chilin. Fräs allt i olja i kastrull. Häll i äppelbitarna, vattnet och vinägern. När det kokat upp, häll i sockret och rör om. Låt koka i 45 min.

2 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Himmel så trevligt..tänk att ge bort en sådan burk..underbart.

Ninni sa...

Vad gott det låter med ost och äppelchutney. Tack för receptet! Det ska jag nog testa.
Ha en skön helg!