25 juli 2015

Djuret

Vilken vecka, hugga i marmor för första gången. Nytt material, ny teknik och nya tankar för mig. Jag började med att brutalsåga för att skala av och hitta en form. Tanken var att jag ville göra en abstrakt figur som vilade. Först tyckte jag synd om stenen som som jag stympade, men underbara Anna Löwdin tröstade mig med att om inte jag hade tagit hand om den hade den blivit stenkross. Då kändes det lite bättre. Såga var kul, men sen blev jag vilsen och hittade inte formen, tyckte mest att jag höll på att göra en säl. Några frågade; vad gör du då, en grävling, gör du en valross eller kan det vara en marulk? Jag nappade på ide'n "jag ser ett får". Får kändes bra och jag bestämde mig för att så fick det bli. Jobbade på kroppen och hade flow. Tills det var dags för skallen... När jag kom en morgon såg jag att jag hade gjort en gris. Nöff på dej du! Hitta tillbaka till fåret snabbt som tusan! Filade och slipade fram ett ansikte, synd bara att jag redan hade sågat bort öronen, eftersom jag tänkte på en katt en liten stund. Jaja, inget att göra, inte gråta över spild mjölk. Nu har jag släppt fåret löst och det är bara ett slags djur, eller varför inte, en säl. Hann inte riktigt färdigt, men nästa gång jag hugger i sten hoppas jag på att vara lite mer formsäker. Men oj va roligt, intensivt och lärorikt. 

Inga kommentarer: